Λεφτήρα: είναι η πεταλούδα.
Στο εμπορικό του Πανάγου Γεώργαρη στο Καστόρι Λακωνίας, μια γυναίκα περασμένης ηλικίας ζήτησε «γνέμα της λεφτήρας και κουτουμπρελέ» δηλαδή κλωστή μάρκας «Πεταλούδα» και κοτόν περλέ.
Η λεφτήρα δεν καταγράφεται στα Ν.Ε. λεξικά και μάλλον ετυμολογείται από το λατινικό levis (=ελαφρύς) λεβ-τήρα, λεφτήρα. Από αναγραμματισμό προκύπτουν το φέλτρον (πεταλούδα) και φλετουράω (πεταλουδίζω).
Στο αντιλεξικό Μποσταντζόγλου καταγράφεται το πεταρίζω, πεταλουδίζω και αναφτερούγισμα, που είναι η ελαφρά και ασταθής πτήση της πεταλούδας.
Στο χωριό έλεγαν «φλετουράει η καρδιά μου», πεταρίζει, λαχταράει, υπάρχει και παρατσούκλι Φλεχτούρης.
Στο «Φυσικής απάνθισμα» του Ρήγα Φεραίου, κεφ. ΚΑ΄ «περί σκωλήκων και φέλτρων» ο Γαλλικός όρος papillon (=πεταλούδα) αποδίδεται με τη λέξη φέλτρον.
Η λέξη απαντάται στο Βελεστίνο, στο Καρπενήσι, στο Πήλιο και στην Πελοπόννησο. Στο γλωσσικό ιδίωμα του Πηλίου καταχωρίζονται οι λέξεις «φλέτρους ή φλέτρας» και «φιλτράου».
Στην Περισυναγωγή Γλωσσικής Ύλης θησαυρίζεται το ρήμα φλετουράω που σημαίνει πετώ, κινούμαι ελεύθερα και λέγεται και επί ζωηρών νηπίων.
Αποδιαλεγούδι: αποδιαλεγούδι ή αποδιαλούδι ή απογιαλεγούδι είναι το αντικείμενο τελευταίας διαλογής. Αφού γίνεται ένα ξεδιάλεγμα αυτό που μένει από την διαλογή λέγεται αποδιαλεγούδι.
Είναι το σκουπίδι , το σκύβαλο, το περίττωμα.
Αποδιαλούδι ή απορριξιμιό ονομάζεται κατά τον Βυζάντιο το απόβαλμα του σκοτωμένου εμβρύου.
Η μάνα έλεγε στην κόρη της «να διαλέγεις, να μη σε διαλέγουνε και μείνεις αποδιαλεγούδι».
Αποδιαλεγούδια είναι τα απομεινάρια στο τέλος της λαϊκής αγοράς ή και ό,τι ξεμένει στα καλάθια των εμπορικών καταστημάτων, και πουλιέται σε απίστευτα χαμηλές τιμές.
Μπασιά: «έχει μπασιά» έλεγαν όταν πήγαιναν σε δημόσιο κατάστημα να εξυπηρετηθούν σε τακτό χρόνο και συναντούσαν πολύ κόσμο στην ουρά (π.χ. για να πληρώσουν λογαριασμούς, να εισπράξουν τη σύνταξη, να ψηφίσουν…).
Η μπασιά (έμβαση) ήταν το σημείο μπροστά στην είσοδο.
Έμβασις λεγόταν στα αρχαία χρόνια η επιβίβαση στο πλοίο και Εμβάσιος ονομαζόταν ο Απόλλωνας τον οποίο επικαλούνταν οι επιβιβαζόμενοι σε πλοίο για να τους προστατέψει.
Εμπατή είναι η κύρια είσοδος του σπιτιού αλλά και εμπαδόν ένα μικρό χωλ στην είσοδο.
Στη Θηραϊκή γλώσσα αμπασία και αμποριά είναι το μέρος από εισερχόμαστε στα αμπέλια.
Με τη λέξη σχετίζεται η ονομασία της Μονεμβασιάς.
Το κάστρο της Μονεμβασιάς (λαλούδι της Μονεμβασιάς) κτίστηκε πάνω σε βράχο (λαλούδι=πέτρα) με μοναδική πρόσβαση από τη στεριά, μια στενή λωρίδα γης. Εποικίστηκε τον 6ο μ.Χ αιώνα, από Λάκωνες που κατασκεύασαν και την πρώτη ξύλινη, κινητή γέφυρα για να ενώσουν τον βράχο με την ακτή. Έτσι προέκυψε η ονομασία του κάστρου (μόνη εμβασιά, μπασιά) που σημαίνει «μοναδική είσοδος».
Πηγή φωτογραφίας: https://el.wikipedia.org/wiki/%CE%A0%CE%B5%CF%84%CE%B1%CE%BB%CE%BF%CF%8D%CE%B4%CE%B1#/media/%CE%91%CF%81%CF%87%CE%B5%CE%AF%CE%BF:Blue_morpho_butterfly.jpg