Την εκτίμηση ότι η Ελλάδα μπορεί και πρέπει να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο στις τεχνολογίες απανθρακοποίησης των μεταφορών και της θέρμανσης στην Ευρώπη, στο πλαίσιο ευρύτερης στρατηγικής, συμφωνημένης με την Κομισιόν, η εφαρμογή της οποίας θα μπορούσε να λειτουργήσει ώς προϋπόθεση για την ελάφρυνση του ελληνικού χρέους κατά το ένα τρίτο, διατυπώνει σε συνέντευξή του στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο 69χρονος Αυστριακός οικονομολόγος Καρλ ‘Αϊγκινγκερ (Karl Aiginger), επικεφαλής επί σειρά ετών (2005-2016) του Αυστριακού Ινστιτούτου Οικονομικών Ερευνών (WIFO).
Εκτός από την προσπάθεια πρωτοπορίας στις τεχνολογίες απανθρακοποίησης καθ΄οδόν προς το 2025, η στρατηγική αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει, κατά τον κ.Aiginger, την ανάληψη ενεργού ρόλου για τη στήριξη της γεωγραφικής γειτονιάς της Ελλάδας, ώστε οι χώρες της νοτιοανατολικής Ευρώπης να σταθεροποιηθούν, καθώς επίσης και την ενσωμάτωση των προσφύγων που η Ελλάδα έχει ήδη υποδεχτεί. Η στρατηγική αυτή, προσθέτει, θα πρέπει να συμφωνηθεί με την Κομισιόν και να είναι εναρμονισμένη με εκείνη που καλώς εχόντων των πραγμάτων, η ίδια η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα προτείνει (για την Ευρώπη) μετά τις ευρωεκλογές του 2019.
Ο κ.Aiginger, πρώην καθηγητής στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο της Βιέννης και επίτιμος καθηγητής στο Johannes Kepler University Linz, επισημαίνει ακόμη ότι η Ελλάδα θα πρέπει να επιχειρήσει να γίνει μέρος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού (του πρότζεκτ-"μαμούθ", που οικοδομεί η Κίνα), επιδιώκοντας να δημιουργήσει κέντρα καινοτομίας και επιχειρηματικές θερμοκοιτίδες κατά μήκος του, σε συνεργασία πάντα με τις Βρυξέλλες. "Η Ελλάδα έχει πολύ περισσότερες ευκαιρίες μπροστά της από αυτές που συνειδητοποιεί" λέει χαρακτηριστικά.
Ο καθηγητής τονίζει επίσης ότι η Ελλάδα είναι σήμερα σε καλύτερη θέση από εκείνη όπου βρισκόταν προ πενταετίας, παρότι τα προβλήματα δεν έχουν ακόμη λυθεί, επισημαίνει ότι πολύ καλή προοπτική για τη χώρα διαμορφώνουν το επίπεδο της εκπαίδευσης και το ενδιαφέρον για τις τεχνολογίες πληροφορικής, εξηγεί σε ποιους τομείς της οικονομίας και της αγοράς πιστεύει ότι θα πρέπει να εστιαστεί το ενδιαφέρον στα επόμενα χρόνια, ώστε να υπάρξει ταχύτερη ανάπτυξη και να αποφευχθούν μελλοντικές κρίσεις και προτείνει εμπλοκή των ομογενών στα νέα επενδυτικά funds στη χώρα.
Ως προς την Ευρωπαϊκή Ένωση εκτιμά ότι τα μέτρα που έχουν ληφθεί τα τελευταία χρόνια "είναι εντελώς μη επαρκή". Επισημαίνει ότι η Κομισιόν καταρτίζει σχέδιο προϋπολογισμού για την περίοδο 2021-2027 χωρίς να έχει ακόμη στρατηγική για το πού θέλει να πάει η Ευρώπη, ενώ καυτηριάζει το γεγονός ότι το μεγαλύτερο μέρος των φόρων στην ΕΕ εισπράττεται από τη φορολόγηση της εργασίας, την ίδια στιγμή που επιδιώκεται η αύξηση της απασχόλησης! Ο Αυστριακός οικονομολόγος περιγράφει ποια είναι κατά την άποψή του η καλύτερη στρατηγική για την ΕΕ σήμερα, ενώ απαντά στο ερώτημα αν θεωρεί ότι υπήρχε καλύτερη λύση για τη διαχείριση της κρίσης στην Ελλάδα.
Ο κ.Aiginger είναι ιδρυτής κι επικεφαλής του Policy Crossover Center, ενός διεπιστημονικού φόρουμ συζήτησης για την ευρωπαϊκή πολιτική. Διετέλεσε, σύμφωνα με το βιογραφικό του, project leader των αρχών ανάλυσης που θεμελιώνουν τις μελέτες ανταγωνιστικότητας της Γενικής Διεύθυνσης Εσωτερικής Αγοράς, Βιομηχανίας, Επιχειρηματικότητας και ΜΜΕ της Κομισιόν, ενώ αξιολόγησε το φιλανδικό σύστημα καινοτομίας για λογαριασμό της κυβέρνησης της Φιλανδίας και το σύστημα ερευνητικών επιδοτήσεων και χρηματοδότησης της Αυστρίας. Ήταν συντονιστής του ερευνητικού έργου "Welfare, Wealth and Work for Europe" (2012-2016), το οποίο αποτέλεσε το μεγαλύτερο κοινωνικο-οικονομικό πρότζεκτ του 7ου προγράμματος-πλαισίου της ΕΕ.
Συναντήσαμε τον κ.Aiginger με αφορμή την παρουσία του στη Θεσσαλονίκη, όπου ήταν κεντρικός ομιλητής σε διεθνές επιστημονικό συνέδριο που διοργάνωσε το Κέντρο Αριστείας Ζαν Μοννέ «Έρευνα σε Κρίσιμα Ζητήματα Ευρωπαϊκής Ολοκλήρωσης» του Πανεπιστημίου Μακεδονίας, σε συνεργασία με το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, το Κέντρο Αριστείας του Πανεπιστημίου Πελοποννήσου για τη Διακυβέρνηση, και την Έδρα Ζαν Μοννέ «Δημοσιονομική Διακυβέρνηση και Έλεγχος στην ΕΕ».
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της συνέντευξης του Karl Aiginger στο ΑΠΕ-ΜΠΕ και τη δημοσιογράφο Αλεξάνδρα Γούτα
ΕΡ. "Το μέλλον της Ευρωπαϊκής Ένωσης βρίσκεται στην κόψη του ξυραφιού. Πρόσφυγες, διάβρωση της αλληλεγγύης, Brexit -αν η ΕΕ δεν αντιμετωπίσει επιτέλους τις προκλήσεις μπροστά της, το όνειρο της ενιαίας Ευρώπης θα χαθεί": αυτό είναι απόσπασμα από άρθρο σας στη Der Standard το 2016. Θα λέγατε ότι έχουμε πάρει από τότε τα μαθήματα για μια πιο ισχυρή και συνεκτική Ευρώπη; Τα μέτρα που ελήφθησαν είναι αρκετά;
ΑΠ. Τα μέτρα που ελήφθησαν είναι εντελώς μη επαρκή. Κι ακόμη δεν υπάρχει στρατηγική. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανέπτυξε πέντε σενάρια (στρατηγικής) και μετά αποφάσισε ότι καμία από αυτές τις στρατηγικές δεν μπορεί να συμφωνηθεί μέχρι τις ευρωεκλογές του 2019. Άρα η Ευρώπη χάνει άλλα δύο χρόνια ώς προς την εκπόνηση μιας στρατηγικής προσανατολισμένης στο μέλλον, σε έναν κόσμο που αλλάζει ραγδαία. Η Κομισιόν έχει προτείνει ένα νέο σχέδιο προϋπολογισμού για την περίοδο 2021-2027, ενώ λείπει η στρατηγική για το πού θέλει να πάει η Ευρώπη.
Το μεγαλύτερο μέρος των δαπανών κατευθύνεται σε αγροτικές επιδοτήσεις και η βασική πηγή εισοδήματος είναι οι φόροι στην εργασία. 'Ολες οι χώρες εξακολουθούν να επιδοτούν τη χρήση ενέργειας από ορυκτούς πόρους για θέρμανση και μεταφορές (...)
Η καλύτερη στρατηγική θα ήταν η Ευρώπη να συμφωνήσει σε στόχους και γενικούς κανόνες και στη συνέχεια να επιτρέπεται στα κράτη-μέλη να λαμβάνουν τις δικές τους αποφάσεις σε εθνικό επίπεδο. Αυτή τη στιγμή, το μεγαλύτερο μέρος των φόρων στην Ευρώπη εισπράττεται από τη φορολόγηση της εργασίας. Αυτό είναι τρελό! Θέλουμε να δημιουργήσουμε περισσότερη απασχόληση κι όμως φορολογούμε την απασχόληση, γιατί άλλα πράγματα, τα οποία μειώνουν την κοινωνική πρόνοια και επιβαρύνουν το κλίμα δεν μπορούν να φορολογηθούν! Οι εκπομπές (διοξειδίου του άνθρακα) δεν φορολογούνται, η κηροζίνη δεν φορολογείται (...) Αν θα υπήρχαν γενικοί κανόνες για τη φορολογική βάση, τότε η κάθε χώρα θα μπορούσε να διαλέξει τους δικούς της φορολογικούς συντελεστές και τη δομή (της φορολογίας). Θα ήταν θετικό να έχουμε περισσότερη Ευρώπη από τη μία πλευρά και μεγαλύτερη δυνατότητα των κρατών-μελών να σχεδιάζουν τη δική τους στρατηγική φορολογίας και επενδύσεων από την άλλη. Κι αυτό θα ήταν και η ευφυής απάντηση στον λαϊκισμό και τον εθνικισμό, σε αυτούς που λένε "Ας σταματήσουμε τις Βρυξέλλες από το να παρεμβαίνουν στα ιδιωτικά μας θέματα, δώστε μας τη χώρα μας πίσω και επιτρέψτε τις λύσεις σε εθνικό επίπεδο". Οι λύσεις σε εθνικό επίπεδο συχνά απέχουν από το να είναι ιδανικές, γιατί στο "πίσω μέρος του μυαλού" κάθε χώρας θα υπάρχει πάντα το ερώτημα πώς μπορεί να σε βλάψει ή να σε εξαπατήσει ο γείτονάς σου, κι αυτό δεν είναι το άριστο για την κοινωνία μας και για την Ευρώπη.
ΕΡ. Με βάση τα πρόσφατα στατιστικά στοιχεία, η ελληνική οικονομία δείχνει σημάδια ανάκαμψης. Ποια πιστεύετε ότι είναι η προοπτική της Ελλάδας για τα επόμενα χρόνια και σε ποιους τομείς θα πρέπει να εστιάσει η ελληνική κυβέρνηση προκειμένου να ελαχιστοποιήσει την πιθανότητα μιας διαδοχικής οικονομικής και κοινωνικής κρίσης;
ΑΠ. Η Ελλάδα βρίσκεται σε καλύτερη θέση από εκείνη που βρισκόταν προ πενταετίας, αλλά τα προβλήματα δεν έχουν ακόμη λυθεί. Κάποιες από τις λύσεις που δόθηκαν στο παρελθόν ήταν θετικές και άλλες ακόμη λείπουν. Στο παρελθόν υπήρχαν μέτρα περιοριστικά και επιλεκτικά, που δεν ξεκινούσαν ποτέ από ένα όραμα του μέλλοντος για το ποιος θα μπορούσε να είναι ο ρόλος της Ελλάδας στον παγκοσμιοποιημένο κόσμο. Μέτρα που επιβλήθηκαν δεν είχαν ενεργή επίδραση και η Ελλάδα (...) δεν ανέπτυξε ποτέ μια στρατηγική για το τι να εξάγει, πού να επενδύσει, πώς να δημιουργήσει καινούργιες εταιρείες, πώς να γίνει ελκυστική για τα ξένα κεφάλαια, πώς να συνεργαστεί με τους γείτονές της...
Τα λεγόμενα "προγράμματα διάσωσης" απαίτησαν χαμηλό κόστος εργασίας και χαμηλότερα κοινωνικά στάνταρντ. Ωστόσο, η στρατηγική χαμηλού κόστους δεν αποδίδει μακροπρόθεσμα, αφού οδηγεί σε χαμηλότερη πρόνοια, σε απελπισία και τελικά σε χαμηλότερη ζήτηση, γιατί η κατανάλωση μειώνεται. Αυτό που λείπει είναι αυτό το θετικό μέρος: να δοθεί ώθηση σε νέες επιχειρήσεις, να ενθαρρυνθούν νεαροί επιχειρηματίες και κάθε αυτοκινητόδρομος να αποκτήσει ένα κέντρο καινοτομίας, όπου οι εταιρείες θα μπορούν να ξεκινήσουν χωρίς κανένα κόστος για τον επιχειρηματία τον πρώτο χρόνο...
Η Ελλάδα έχει πάρα πολύ καλή προοπτική από άποψη εκπαίδευσης και ενδιαφέροντος για τις τεχνολογίες πληροφορικής. Ωστόσο, η έναρξη νέων επιχειρήσεων είναι ακόμη δύσκολη κι αυτό ισχύει ιδιαιτέρως για τις υπηρεσίες (...) Οι κανόνες ευνοούν τις υφιστάμενες εταιρείες και εμποδίζουν τους νέους από το να γίνουν επιχειρηματίες. Επιπλέον, υπάρχει ακόμη πολλή παράνομη εξαγωγή χρήματος στην Ελλάδα και πολλοί κρύβουν χρήμα -συχνά αφότου φοροδιαφύγουν- σε άλλες χώρες. Κι όλο αυτό το χρήμα "κλειδώνει" και δεν μπορεί να χρησιμοποιηθεί για επενδύσεις στην Ελλάδα. Θα ήταν λογικό να προσφερόταν σε όσους επαναπατρίσουν αυτό το χρήμα μια μικρή έκπτωση (στη φορολογία) της τάξης του 10%-20% και να επιβάλλονταν υψηλά πρόστιμα σε όσους δεν δηλώνουν τους λογαριασμούς τους στο εξωτερικό (...).
Προτείνω επίσης στα ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια να υπάρχει χρηματοδότηση και εν μέρει διαχείριση από ομογενείς. Υπάρχουν τόσοι πετυχημένοι ομογενείς σε όλον τον κόσμο! Αν επένδυαν σε ένα τέτοιο fund και το συνδιαχειρίζονταν, οι άνθρωποι στην Ελλάδα δεν θα το θεωρούσαν "ξένο fund". Επιπλέον, οι ομογενείς σας θα γνώριζαν καλύτερα πώς να ξοδέψουν τα χρήματα και πώς να διασφαλίσουν ότι δεν θα καταλήξουν σε "παλιά κανάλια". Το 50% αυτών των κεφαλαίων θα έπρεπε να πηγαίνει για επενδύσεις σε ήδη υφιστάμενες επιχειρήσεις και το υπόλοιπο 50% σε νέες επιχειρήσεις.
Ως προς τους τομείς της βιομηχανίας στους οποίους θα πρέπει να δοθεί προτεραιότητα στις επενδύσεις, θα έλεγα ότι αυτοί είναι ο μηχανικός εξοπλισμός, οι τεχνολογίες πληροφορικής και επικοινωνιών και η ψηφιοποίηση και οτιδήποτε σχετίζεται με την αναβάθμιση της ποιότητας των τροφίμων. Η Ελλάδα έχει ήδη έναν πολύ ισχυρό τομέα τροφίμων, αλλά θα πρέπει να δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στην ποιότητα των βιολογικών συστατικών και στο μάρκετινγκ.
Και η Ελλάδα θα πρέπει να προσπαθήσει να γίνει πρωταθλήτρια στην Ευρώπη ώς προς την τεχνολογία απανθρακοποίησης της θέρμανσης και των μεταφορών. Εξακολουθείτε να έχετε υψηλές εισαγωγές πετρελαίου και μεγάλες επιδοτήσεις για τη χρήση λιγνίτη και υδρογονανθράκων. Έχετε -λαμβανομένων υπόψη των ευκαιριών που προσφέρει το κλίμα σας- πολύ χαμηλό μερίδιο αγοράς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τις μοτοσικλέτες και τα ποδήλατα. Η Ελλάδα θα μπορούσε να μη χρειάζεται πετρελαιοκίνητα και βενζινοκίνητα αυτοκίνητα, αν κόβονταν οι επιδοτήσεις και δημιουργείτο η υποδομή για ηλεκτρικά αυτοκίνητα (...) Η Κίνα οδεύει τώρα προς την κορυφή στα (ηλεκτρικά) αυτοκίνητα χαμηλού κόστους και η Καλιφόρνια στα (ηλεκτρικά) αυτοκίνητα υψηλού κόστους. Η Ελλάδα θα μπορούσε να γίνει ηγέτιδα στο μεσαίο κομμάτι της αγοράς. Η εγχώρια αγορά σας βοηθά να πειραματιστείτε ώστε να ρίξετε τα κόστη. Η Ευρώπη δεν χρειάζεται να εισάγει φωτοβολταϊκά από την Κίνα. Αυτά θα μπορούσαν να κατασκευάζονται στη νοτιοανατολική Ευρώπη και στη συνέχεια να εξάγονται από την Ελλάδα στις γειτονικές της χώρες είτε αυτές είναι η Βουλγαρία και οι χώρες της Μαύρης Θάλασσας είτε η Βόρεια Αφρική. Το κλίμα επιτρέπει στην Ελλάδα να αναλάβει έναν τέτοιο ρόλο και στη συνέχεια να εξάγει τεχνολογίες απανθρακοποίησης...
ΕΡ.Πολλοί θα έλεγαν ίσως ότι τα μεγέθη της Ελλάδας είναι πολύ μικρά για να διεκδικήσει ηγετικό ρόλο στην απανθρακοποίηση σε όλη την περιοχή...
ΑΠ. Είσαστε πολύ μεγαλύτεροι από την Αυστρία! Και κάθε χώρα μπορεί να έχει πέντε-δέκα clusters μέσω των οποίων είναι τεχνολογικός ηγέτης. Λαμβανομένου υπόψη του στρατηγικού πλεονεκτήματος της χώρας σας, να έχει τέτοιο ήλιο και τέτοιο αέρα και της προοπτικής της εκπαίδευσης και των ελληνικών πανεπιστημίων, η Ελλάδα έχει πολύ περισσότερες ευκαιρίες μπροστά της από αυτές που συνειδητοποιεί. Όπως προείπα, η Κίνα θα έχει το προβάδισμα στα μικρά φθηνά (ηλεκτρικά) ΙΧ, η Καλιφόρνια στις ψηλές τιμές και η Ελλάδα με την Αυστρία και τη Σουηδία πιστεύω ότι μπορούν να γίνουν πρωταθλήτριες στην απανθρακοποίηση όχι μόνο των οχημάτων, αλλά και του οικιστικού τομέα και τελικά της μεταποίησης. Αρκετές πόλεις στην Ευρώπη έχουν αποφασίσει ότι μέχρι το 2025 δεν θα επιτρέπουν την κίνηση οχημάτων με ορυκτά καύσιμα. Κυνηγήστε αυτή τη στρατηγική! Μπορεί να χαθούν μερικές ψήφοι που θα μετακινηθούν σε λαϊκιστικά κόμματα, τα οποία θα διακηρύξουν ότι η κλιματική αλλαγή είναι ένα ψέμα, αλλά μακροπρόθεσμα θα βελτιωθεί η ευζωία στη χώρα. Η στροφή (της ελληνικής οικονομίας) στην απανθρακοποίηση θα οδηγήσει σε ανύψωση των επενδύσεων και σε εξαγωγική έκρηξη! Αν η χώρα διακηρύξει ότι "εμείς η ελληνική οικονομία θέλουμε να γίνονται ηγέτες στην ηλιακή τεχνολογία μέχρι το 2025 και θα είμαστε και ο μεγαλύτερος χρήστης της επίσης", τότε θα έρθουν πολλές επενδύσεις, πολλές εταιρείες, θα γίνουν πολλές εξαγωγές. Έχετε ένα φυσικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, που ουδείς μπορεί να σας αφαιρέσει!
ΕΡ. Το τελευταίο διάστημα η ελάφρυνση του ελληνικού χρέους συζητείται διεθνώς. Ποια ελάφρυνση θα θεωρούσατε επαρκή;
Το ένα τρίτο του χρέους θα πρέπει να περικοπεί (...) Θα πρέπει να υπάρξει πολύ πολύ μεγάλη περίοδος αποπληρωμής και πολύ χαμηλό επιδοτούμενο επιτόκιο. Το άλλο ένα τρίτο είναι ένα πρόβλημα που εσείς πρέπει να λύσετε και το τελευταίο τρίτο απασχολεί την Ευρώπη. Για να υπάρξει αυτή η ελάφρυνση, θα πρότεινα η Ελλάδα να εκπονήσει μια στρατηγική και να πει "ναι, αυτό είναι που θέλουμε να επιστρέψουμε στην Ευρώπη, συμφωνήσαμε σε μια στρατηγική και τη συζητήσαμε με την Κομισιόν, ώστε η Ευρώπη να αποφασίσει να κόψει το ένα τρίτο του χρέους". Η Ελλάδα θα μπορούσε να προσφέρει στην Ευρώπη μια στρατηγική με βάση την οποία θα επιχειρεί να γίνει τεχνολογική ηγέτιδα στην απανθρακοποίηση, με την οποία θα βοηθά τις γειτονικές της χώρες να σταθεροποιηθούν μέσω επενδύσεων και με την οποία θα ενσωμάτωνε τους πρόσφυγες (...) Ως προς τους πρόσφυγες, πήρατε ήδη το μερίδιο που σας αναλογούσε, αλλά αυτούς που έχετε ήδη εδώ πρέπει να τους ενσωματώσετε. Είναι καλύτερο και για εκείνους και για εσάς να τους ενσωματώσετε, να αξιοποιήσετε τις γνώσεις τους, πολλοί από αυτούς έχουν πολλές γνώσεις (...) Δεν χρειάζεται να υποδεχτείτε περισσότερους. Κάνατε αρκετά. Η συνεισφορά σας είναι τώρα να τους ενσωματώσετε, με βάση το δικό σας μοντέλο ενσωμάτωσης, ακόμη και σε αυτή τη δύσκολη για εσάς κατάσταση, που και οι ίδιοι οι Ελληνες αντιμετωπίζουν την ανεργία. Μπορείτε να βρείτε λύσεις για να αξιοποιήσετε το επιχειρηματικό πνεύμα των προσφυγων και τις ευρείες ικανότητες που συνήθως τείνουν να έχουν. Αυτή θα μπορούσε να είναι μια θετική διαδικασία (...).
Κάθε πολιτικός στην Ελλάδα δημιουργεί ισχύ για τον εαυτό του αποκαλώντας τους ανθρώπους στην Ευρώπη "κακούς ανθρώπους" κι αυτό δεν ισχύει. Δεν έκαναν τα πάντα σωστά, αλλά το ίδιο ισχύει και για τους Ελληνες (...) Αυτό που χρειάζεται τώρα είναι μια ενεργητική στρατηγική, η οποία θα ταιριάζει και με τη στρατηγική που καλώς εχόντων των πραγμάτων η Κομισιόν θα προτείνει μετά τις ευρωεκλογές, ώστε όλοι μαζί να διαμορφώσουμε ένα πακέτο βάσει του οποίου η Ελλάδα θα στραφεί (στα οφέλη) στη γεωγραφική της θέση, στον ήλιο και τους γείτονές της.
ΕΡ. Το πρόγραμμα διάσωσης της Ελλάδας κατά πολλούς έκανε δυνατές κάποιες επίπονες μεταρρυθμίσεις. Αν ξεκινούσαμε από την αρχή, θα προτείνατε καλύτερη λύση για τη διαχείριση της κρίσης στην Ελλάδα;
Η συγκριτικά καλύτερη λύση θα ήταν σκληρές μεταρρυθμίσεις και ταυτόχρονα θετική στρατηγική. Αυτό σημαίνει ότι για κάθε ένα ευρώ περικοπή δαπανών, αφήνεις στην άκρη ένα σεντ για να αυξήσεις την προοπτική. Αρα κόβεις περισσότερα και ακόμη μπορείς να έχεις μια θετική στρατηγική. Επίσης οι περικοπές που έγιναν στην Ελλάδα δεν ήταν ομοιόμορφες. Δεν αυξήσατε συγκεκριμένους φόρους, δεν φορολογήσατε την εκκλησία ή τις στρατιωτικές ιδιοκτησίες ή τους πλοιοκτήτες και τους ανθρώπους που εξάγουν κεφάλαια παρανόμως. Πολύ περισσότερα θα μπορούσαν να είχαν γίνει. Θα μπορούσε να είχε εφαρμοστεί μια ισχυρή και πιο ισότιμη στρατηγική στο πεδίο των περικοπών.
ΕΡ.Η Κίνα δημιουργεί τον νέο δρόμο του μεταξιού και η Ελλάδα έχει μια καλή γεωγραφική θέση στη “ ρότα” του. Τι ρόλο μπορεί να παίξει;
Είναι πλεονέκτημα για εσάς ότι δημιουργείται ο Δρόμος του Μεταξιού, αλλά θα πρέπει να προσπαθήσετε να συζητήσετε με την Κίνα ποιες πόλεις και λιμάνια θα πρέπει να συνδεθούν. Η Ελλάδα θα πρέπει να προσπαθήσει να παρέχει κέντρα θερμοκοιτίδων και καινοτομίας κατά μήκος του Νέου Δρόμου του Μεταξιού.
Έτσι, όλο αυτό θα γίνει ένα πρότζεκτ πάνω στο οποίο Ευρώπη και Κίνα συνεργάζονται και όχι μια επένδυση για την οποία η Κίνα πιέζει την Ευρώπη, που είναι διχασμένη ώς προς αν πρόκειται για κάτι καλό ή κακό.
Η κινεζική επένδυση θα πρέπει να γίνει μέρος του διαλόγου μεταξύ Ευρώπης και Κίνας για τον σχεδιασμό μιας "υπεύθυνης παγκοσμιοποίησης", που θα λειτουργεί προς όφελος της ειρήνης, της βελτίωσης του βιοτικού επιπέδου, της κοινωνικής και οικολογικής αειφορίας, σε μια περίοδο που οι ΗΠΑ παραιτούνται από τον κυρίαρχο ρόλο τους.
Η Ελλάδα θα πρέπει να επιχειρήσει να γίνει μέρος του Δρόμου του Μεταξιού (...) Αυτή τη στιγμή η Ελλάδα έχει αυτοκινητοδρόμους, έχει αεροδρόμια και δεν έχει βιομηχανία. Αν υπάρχει αυτοκινητόδρομος, κάτι που είναι καλό, αυτός θα μπορούσε να συνδεθεί με νέες επιχειρήσεις και με βιομηχανία, χρηματοδοτημένα από νέα ελληνικά επενδυτικά ταμεία και από χρήμα που αυτή τη στιγμή είναι "παρκαρισμένο" στο εξωτερικό, χωρίς καμία προοπτική επανεπένδυσης στην Ελλάδα.
ΣΥΝΕΝΤΕΎΞΕΙΣ-ΆΡΘΡΑ /Τετάρτη 23 Μαΐου 2018, 20:14:40 / Τελευταία Ενημέρωση: 20:15 / Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ